26 فوریه 2024- استفاده از مانیتور مداوم قند خون (CGM) می تواند به طور چشمگیری مدیریت دیابت را بهبود بخشد، اما این دستگاه ها همچنین می توانند مجموعه ای از چالش ها را به همراه داشته باشند، به خصوص اگر بیمار پوست حساسی داشته باشد. خوشبختانه، چندین محصول وجود دارد که نصب حسگر آنها آسان تر است.

اگر تا به حال در هنگام استفاده از مانیتور مداومقند خون(CGM)  دچار سوزش پوست شده اید، شما تنها نیستید. این مشکل می تواند از بثورات جزئی تا یک واکنش آلرژیک دردناک را شامل شود، که جالب نیستند و می توانند بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارند یا حتی منجر به قطع استفاده از دستگاه شوند. در یک مطالعه اخیر، حدود یک نفر از هر چهار کاربر CGM واکنش های پوستی را گزارش کردند و حدود 3٪ به دلیل این واکنش ها، استفاده از سنسور خود را متوقف کردند.

با این حال، چندین محصول برای راحت تر و موثرتر کردن استفاده از این دستگاه ها طراحی شده اند. به علاوه، شرکت‌های CGM به طور مداوم حسگرها و چسب‌های خود را نوآوری می‌کنند تا راحت‌تر، دقیق‌تر و ماندگارتر شوند.

چه کسانی در معرض خطر تحریک پوست هستند؟

افراد ازCGM به روش های مختلف و به دلایل مختلف استفاده می کنند. افراد مبتلا به دیابت وابسته به انسولین معمولاً هر روز از  CGM استفاده می کنند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت با شدت کمتر ممکن است چند بار در سال از CGM برای حمایت از انتخاب های سبک زندگی سالم استفاده کنند.

سارا هورماچیا، متخصص تغذیه و متخصص مراقبت و آموزش دیابت (CDCES)، خاطرنشان کرد که کاربران متناوب با مشکلات پوستی کمتری مواجه می شوند زیرا کمتر در معرض حسگرها، چسب ها و تزریق انسولین قرار می گیرند.هورماچیا افزود: اگر به طور متناوب از CGM استفاده می کنید، ممکن است در انتخاب محل درج سنسور CGM خود قابلیت انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید. در همین حال، اگر سال‌های زیادی از زندگی خود را هر روز از CGM استفاده می‌کنید، ایده خوبی است که در انتخاب محل درج، چرخش و نحوه ی جدا کردن سنسور محتاط‌تر باشید.

افرادی با پوست حساس، سابقه ی اگزما یا سایر بیماری های سد پوستی نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد بثورات تماسی باشند. به همین ترتیب، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ازCGM و پمپ‌های انسولین استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که فقط از پمپ‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که تحریک پوستی را گزارش کنند.

نکات تخصصی برای جلوگیری از تحریک پوست هنگام استفاده از  CGM

در حالی که درج سنسور CGM مناسب در ابتدا می تواند طاقت فرسا به نظر برسد چرا که مراحل و جزئیات زیادی برای پیگیری دارد اما چندین نکته برای آسان تر کردن این روند وجود دارد.

1-    محل مناسب را برای درج حسگر انتخاب کنید

مدل‌های مختلفی از CGM وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند - از جمله جایی که می‌توان آنها را نصب کرد. ممکن است لازم باشد برای یافتن بهترین مکان حسگر برای خود، آزمایش و خطا انجام دهید.

برای تعیین بهترین محل برای نصب دستگاه در بدنتان، به دنبال ویژگی های زیر باشید:

 حداقل 7.5 سانت از پمپ انسولین یا محل تزریق فاصله داشته باشد.

 دور از استخوان، مکانهای تحریک شده مانند علائم استرچ یا اگزما، کمربند، جای زخم و خالکوبی باشد.

 جایی باشد که احتمال ضربه خوردن یا تحت فشار قرار گرفتن آن در هنگام خواب کم باشد.

 در جایی باشد که چربی کافی در آن ناحیه وجود داشته باشد.

هورماچیا، خاطرنشان کرد که افرادی که کاهش وزن زیادی را تجربه کرده‌اند، گاهی اوقات برای یافتن سایت‌های CGM مشکل دارند. خاصیت ارتجاعی پوست می تواند پس از کاهش وزن کم شود و باعث سفت شدن پوست و جلوگیری از چسبیدن دستگاه شود.

هورماچیا، گفت: در حالی که هر مدل CGM برای سایت های کاربردی خاصی تأیید شده است، او سنسورهایی را دیده است که در مکان های مختلف قابل نصب هستند. افرادی که سال‌ها از CGM استفاده می‌کنند ممکن است فضای خالی خود را تمام کنند. آنها ممکن است نیاز داشته باشند مکان های غیرعادی تری مانند کمر، باسن یا ران را انتخاب کنند.

برخی از افراد به سختی می توانند یک سنسور جدید را به تنهایی در پشت بازو قرار دهند. اگر چنین باشد، آنها باید از یک مراقب قابل اعتماد، یا یکی از اعضای خانواده یا دوستشان کمک بخواهند.

توجه داشته باشید که مکان‌های قرارگیری نیز ممکن است بسته به محل زندگی شما متفاوت باشد - جدول بالا مکان‌هایی را نشان می‌دهد که برای استفاده در ایالات متحده تایید شده‌اند. اگر در مورد سایت های حسگر سوالی دارید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

2-    حفظ بهداشت کلیدی است

هنگام قرار دادن سنسور، حتماً ابتدا دست های خود را با آب و صابون بشویید. اگر موهای پرپشتی دارید، حتماً در نزدیکی محل سنسور، پوستتان را اصلاح کنید. گیر کردن مو بین چسب و پوست می تواند جدا کردن CGM را دردناک کرده و باعث تحریک شود.

محل حسگر را تمیز کنید و اجازه دهید پوستتان قبل ازنصبکاملا خشک شود، تولیدکنندگان CGM استفاده از دستمال مرطوب الکلی را توصیه می کنند، اگرچه هورماچیا خاطرنشان کرد که استفاده از پد الکلی می تواند برای برخی افراد خشک کننده و تحریک کننده باشد.

او گفت: تا زمانی که بهداشت را با آب و صابون رعایت می کنید، مجبور نیستید از الکل استفاده کنید.

با این حال، از صابون مرطوب کننده یا معطر اجتناب کنید، زیرا این محصولات می توانند باعث شوند حسگرها به خوبی نچسبند.

ناتالی بلینی، پرستار غدد درون ریز و مدیر برنامه فناوری دیابت در بیمارستان‌های دانشگاهی در کلیولند، اوهایو، گفت: همه صابون‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده سبب می شوند که حسگر به خوبی در محل نچسبد.

بسیاری از مردم در مناطق سرد زندگی می کنند که گرما باعث خشکی پوست می شود و برخی دیگر در مناطق گرم زندگی می کنند که تهویه مطبوع پوست را خشک می کند و هر دو گروه از مرطوب کننده استفاده می کنند. مرطوب کننده هم با پمپ ها و هم با مجموعه های تزریق در اطراف چسب های روی پوست مشکلاتی ایجاد می کند.

3-    از جوش های تماسی جلوگیری کنید

اگر مستعد تحریک هستید، برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی استفاده از اسپری بینی مانند فلوناز را توصیه می کنند که یک استروئید موضعی است که به آرامش پوست کمک می کند. بلینی پیشنهاد کرد که محل CGM خود را چند بار با فلوناز اسپری کنید تا یک مانع تماسی ایجاد گردد، این می تواند از راش پوستی جلوگیری کند. شما می توانید این اسپری را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از محصولی مانند چسب شفاف TegadermHP که مانع از تماس مایعات، ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر آلاینده‌ها با پوست می‌شود، یک مانع فیزیکی ایجاد کنید. بلینی پیشنهاد کرد از TegadermHPیا هر چسب شفاف پوستی استفاده کنید و سپس سنسور را از روی این پوشش شفاف وارد پوست کنید، به این ترتیب، سنسور مستقیماً با پوست شما تماس نخواهد گرفت.

بسیاری از افرادی که در جوامع آنلاین دیابت عضو هستند، با دانستن اینکه تنها نیستند در واکنش های پوستی به پوشیدن CGM احساس راحتی بیشتری کرده اند. سوزانا چن، سردبیر سایت diaTribe که از Dexcom G6 استفاده می‌کند، هنگام شروع CGM با سیستم AID، حتی پس از صحبت با متخصص غدد درون ریز و متخصص پوست، تعدادی از واکنش‌های پوستی را تجربه کرد. او در نهایت مفیدترین توصیه را در یک گروه فیس بوک برای بزرگسالان و مراقبان کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 یافت.

سوزانا چن، می‌گوید: «برخی از افراد پیشنهاد کردند که سنسور را از گاز خارج کنید، یا کاغذ پشت سنسور را جدا کنید و اجازه دهید قسمت چسبنده ی سنسور به مدت 24 ساعت قبل از استفاده در معرض هوا قرار بگیرد. من شخصا دریافتم که واقعاً مفید است».

4-    از چسب های کمکی استفاده کنید

برخی از افراد در حفظ CGM خود برای یک تا دو هفته کامل مشکل دارند. هوای مرطوب، فعالیت بدنی شدید یا حتی ضربه به سنسور هنگام لباس پوشیدن همگی می توانند باعث افتادن دستگاه شوند.

اگر مستعد از دست دادن حسگرها هستید، هورماچیاپیشنهاد کرد ابتدا محل قرارگیری دستگاه خود را دوباره ارزیابی کنید. آیا CGM شما روی قسمتی از بدن است که اغلب در حال کشیده شدن یا ضربه خوردن است؟ آیا در آن ناحیه تمایل زیادی به عرق کردن دارید؟ اگر چنین است، سایت حسگر خود را تغییر دهید.

به عنوان مثال، پهلو (نواحی در دو طرف شکم) یک سایت حسگر محبوب برای کاربران Dexcom G6 است. با این حال، اگر مرتباً به پهلو می‌خوابید، بهتر است از نصب حسگر در این نواحی اجتناب کنید.

همچنین انواع مختلفی از محصولات وجود دارند که می توانند به حفظ CGM شما کمک کنند:

• دستمال‌ها یا اسپری‌هایی که پوست شما را بیشتر چسبناک می‌کنند، مانند Skin Tac یا Skin-Prep

• چسب های روکش مانندی که محافظت بیشتری را ارائه می دهند (بسیاری از آنها در رنگ ها و طرح های سرگرم کننده هستند!)

• هولسترها یا مهارهایی که از یک نوار کشسان و یک کپ پلاستیکی تشکیل شده است که سنسور را می پوشاند.

5-    بچرخانید، بچرخانید، بچرخانید

مهم است که هنگام استفاده از CGM، پمپ انسولین یا تزریق، به پوست خود زمان دهید تا بهبود یابد. چرخش بین سایت‌های مختلف می‌تواند به بهبود دقت CGM و کاهش خطر تحریک یا مشکلات پوستی کمک کند.

چندین استراتژی مختلف برای کمک به شما در ردیابی و چرخش CGM وجود دارد:

• صفحه ی یک ساعت را در محل حسگر تصور کنید. با قرار دادن دستگاه در موقعیت ساعت 12 شروع کنید، سپس به ساعت 3، 6 و غیره بروید.

• حرف M یا W را تجسم کنید و از نواحی مختلف این حروف به عنوان نقطه درج استفاده کنید.

• یک الگوی شبکه ای (2 در 2، یا 3 در 3 و یا 4 در 4) روی قسمتی از بدن که سنسور خود را در آن قرار می دهید، ترسیم کنید. از یک خانه ی شبکه شروع کنید و به تدریج سنسور خود را در تمام خانه های ممکن بچرخانید.

6-    هنگام جدا کردن سنسور مراقب باشید

هورماچیا برداشتن یک CGM را به جدا کردن یک چسب زخم تشبیه کرد. او گفت: "از یک دست به عنوان تکیه گاه و از دست دوم برای جدا کردن سنسور از پوست در یک حرکت استفاده کنید."

اگر برای جدا کردن سنسور خود مشکل دارید، از محصولی برای شل کردن چسب استفاده کنید. دستمال مرطوب درجه پزشکی (مانند Uni-Solve) می تواند به نرم شدن باقی مانده ی چسب کمک کند. همچنین می توانید از روغن بچه یا هر محصول روغنی دیگری (مانند آب میسلار) برای شل کردن چسب استفاده کنید.

کلام آخر

دستگاه های CGM، ابزارهای قدرتمندی برای مدیریت دیابت هستند که نشان داده شده است که زمان در محدوده بودن قند خون را افزایش، هیپوگلیسمی را کاهش و کیفیت زندگی را بهبود می بخشند. مانند تمام بخش‌های مراقبت از دیابت، ممکن است لازم باشد با آزمون و خطا آزمایش کنید تا مکان سنسور، الگوی چرخش و محصولات چسبی را که برای شما بهتر کار می‌کنند، پیدا کنید.

اگر همچنان برای استفاده از یک CGMبا چالش هایی مواجه هستید، برای پشتیبانی بیشتر با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا آموزگار دیابت خود تماس بگیرید - آنها منبع ارزشمندی برای هر گونه سؤالی هستند که ممکن است در مورد فناوری دیابت یا داروها داشته باشید.

هورماچیا گفت: «یک متخصص تغذیه یا پرستاری که برای دیابت آموزش دیده است، اغلب می‌تواند فوراً مشکل شما را تشخیص دهد و به شما نکات سفارشی ارائه دهد. ملاقات با یک متخصص واقعاً می تواند تجربه CGM شما را بهبود بخشد.

منبع:

https://diatribe.org/6-things-know-about-wearing-continuous-glucose-monitor